Siirry sisältöön
Perintäpalvelut jatkossa myös KuntaPron asiakkaille

Fuusio tuo mukanaan oman kotimaisen perintäyhtiön

KuntaPro Oy:n ja Kunnan Taitoa Oy:n yhdistyminen tarjoaa asiakkaille aivan uusia palveluja. Jatkossa yhtiöiden sataprosenttisesti omistaman Sarastia Perintä Oy:n julkishallinnolle räätälöity perintäpalvelu on yksi niistä.

KuntaPron ja Taitoan fuusio etenee suunnitellusti ja toteutuu 1. toukokuuta. Taitoan tytäryhtiö Taitoa Kuntaperintä Oy:n palvelut ovat sen jälkeen helposti saatavilla myös KuntaPron nykyisille asiakkaille. Liiketoiminnassa etusijalla ovat asiakkaan kassavirran nopeuttaminen ja velallisen kokonaistilanteen huomioon ottaminen. Kuntataustaisena yhtiönä liiketoiminnan tuotot palautuvat kuntien hyväksi.

– Kotimainen perintäyhtiö on harvinaisuus, jonka keräämät tulot jäävät omaan laariin ja omistajiensa hyödynnettäväksi. Sen palvelut sopivat nimenomaan julkishallinnolle, sillä perintäohjelma on räätälöity sen erityistarpeet huomioiden. Kaikki toimenpiteet tapahtuvat tässä samassa järjestelmässä, ja Kuntaperintä vastaa järjestelmän käyttöönottoon liittyvistä kustannuksista, kertoo perinnän myyntijohtaja Lassi Pakkanen Taitoasta.

Taitoan perustamassa Kuntaperinnässä työskentelee 15 henkilöä, ja henkilökunnalla on kymmenien vuosien monipuolinen kokemus alasta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Tietoja myös päivitetään jatkuvasti.

Ennaltaehkäisevää ja tiedottavaa toimintaa

Palvelun perintäprosessi on velallisasiakkaan suuntaan huomattavasti tavallista joustavampi ja inhimillisempi, jälkiperinnän provisio on 0 % eikä omistaja-asiakkaan tarvitse kilpailuttaa perintää. Perintäkuluja ei myöskään tarkoituksellisesti kasvateta velallisille. Nykyaikaisessa järjestelmässä kaikki velallisille lähetetyt laskut näkyvät reaaliajassa. Oma sisäinen järjestelmäkehitys takaa nopeat kehitys- ja muutosaikataulut. Taitoa myös kouluttaa omia asiakkaitaan perintään liittyvissä asioissa.

– Olemme luotettava ja osaava kouluttaja ja perintäasiantuntijana toimeksiantajillemme. Monimuotoinen ja hyvässä yhteishengessä tehty perinnän kouluttaminen lisää keskinäistä luottamusta ja sitoutumista, Pakkanen sanoo.

– Toimimme asiakaslähtöisesti ja joustavasti, niin että perintäprosessi ehkäisee tulevia maksuviivästyksiä ja -häiriöitä. Tavoitteenamme on, että velallinen ei palaa takaisin asiakkaaksemme, hän korostaa.

Kuntaperinnän asiakkaina on jo lähes sata kaupunkia, kuntaa ja kuntayhtymää.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu KuntaPron sivustolla 30.01.2019.

Ajankohtaista